سیستم اقتصادی مالزی

از بزرگترین نواحی که دارای بیشترین نرخ رشد اقتصادی در دنیا محسوب می شود، شرق آسیاست. از این منطقه می توان از کشور مالزی نام برد؛ کشوری مسلمان که با توجه به مشترکات مذهبی و فرهنگی یکی از شریک های تجاری ایران محسوب شده و در سال های گذشته رشد قابل توجهی در رابطه با توسعه روابط را مشاهده نموده ایم.

در این بخش از اخبار اقتصادی به معرفی بیشتر دلالیل رشد اقتصادی این کشور خواهیم پرداخت.

سیستم اقتصادی مالزی

سیستم اقتصادی مالزی

این کشور  یکی از برترین سیستم های اقتصادی جنوب شرق آسیا شمرده می شود. مالزی با جمعیتی در حدود ۲۵ میلیون نفر و مساحتی در حدود ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع دارای رشد بیش از ۷ درصدی تولید ناخالص ملی است.

درآمد سرانه این کشور در سال ۲۰۰۴ معادل ۴۳۵۰ دلار بوده و درآمد آن فقط از محل توریسم درهمان سال در حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است که این نشان دهنده این مسئله می باشد که سیستم اقتصادی مالزی بهترین بهترین سیستم اقتصادی ممکن حال حاضر این کشور در سال های گذشته می باشد. اقتصاد شکوفا شده ی مالزی زمینه بسیار خوبی را برای همکاری های بیشتر اقتصادی با این کشور فراهم کرده است.

تعداد زیادی از شرکت ها و افراد توانمند مالزی، آماده سرمایه گذاری در کشورهای دیگر بوده و علاوه بر مبادلات کالا و خدمات با مالزی، جذب سرمایه گذار برای دیگر پروژه های بزرگ نیز ممکن می باشد.

نکته حائز اهمیت در این بین و در زمانی که کشورهای مختلف به دلایل بی جهت در رابطه با سرمایه گذاری در ایران تعلل می نمایند، بخش خصوصی و دولتی مالزی به دنبال پیدا کردن پروژه های بزرگ در جمهوری اسلامی ایران هستند، کشور مالزی از تجارب گران بهایی در خصوص سرمایه گذاری در دست دارد، کشوری که ۵۸% از میزان سرمایه گذاری های انجام شده در آن کشور بوسیله کشورهای خارجی صورت گرفته است، بر هیچ کس پنهان نیست که برترین مارک های تجاری سراسر دنیا در این بازار تولید می شود.

در زمان حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در مالزی قرارداد های زیادی در این زمینه به امضاء و تفاهم رسید، از آن میان می توان از قرارداد ساخت شهرک هشتگرد گفت که بوسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی مالزی در ایران شکل می گیرد، شاید فقط چند هفته بعد از سفر آقای دکتر احمدی نژاد به مالزی، بخش خصوصی این کشور از سرمایه گذاری پانصد میلیون دلاری در ایران در بخش خصوصی اطلاع رسانی کرد و حتی امکان افزایش این رقم را به پنج میلیارد دلار را بیان نمود.

مالزی مبدع مارک های تجاری معروفی است که در سال های آتی نزدیک سراسر دنیا را فراخواهد گرفت و در کل هنر ایجاد مارک تجاری و فروش یکی از مزایای نسبی این کشور می باشد که جمهوری اسلامی ایران از این مزیت نسبی می تواند به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

کشور مالزی به دلیل اسلامی بودن از مزیت نسبی خود بهره های زیادی برده است که به ذکر یکی از انان اشاره می کنیم: صنعت غذایی در دنیا یکی از صنایعی است که معمولا صاحبان صنایع در آن با حاشیه سود نسبتا بالا اقدام به فروش محصولات خود می کنند و در این میان با توجه به سلایق و ذائقه های مختلف مردم در کل دنیا اگرچه فعالیت را در این صنعت کمی با مشکل رو به رو می سازد، اما در صورت دستیابی به نوع ذائقه ها می توان عرضه کننده خوبی برای این نوع محصولات بود.

در این میان عنصر دیگری نیز وجود دارد که کشور مالزی از آن به عنوان مزیت نسبی استفاده کرده است و آن تولید غذای حلال برای کشورهای مسلمان و مسلمانان جهان می باشد، نکته ای که مالزی برای آن مارک تجاری منحصر بفردی ایجاد نموده است “غدای حلال” HALAL FOOD شاید اگر کمی دقت کنیم کشور ایران می بایست مبدع این طرح و مارک تجاری باشد چون که اگر مالزی تنها دارای ۶۰% جمعیت مسلمان است و غذای غیر حلال هم در آن تولید می شود و با تلاش های فراوان توانسته است مرکزهای اسلامی نظارت بر تولید غذاهای حلال را در خود ایجاد کند.

غذای حلال

غذای حلال

کشور ایران با جمعیت بیش تر از ۹۸% مسلمان تنها تولید کننده غذای حلال در سرتاسر دنیا و دارای بیشترین مراکز اسلامی در ایران و سایر کشورهاست و می توانست مبدع بهتری برای این مارک تجاری باشد که هم اکنون کشور مالزی یکی از بالاترین میزان در آمد هایش از این مارک تجاری است.

یکی دیگر از مزایای نسبی کشور مالزی دسترسی این کشور به بازاری با جمعیتی بیش از دو میلیارد نفر جمعیت می باشد؛ شرق آسیا یکی از وسیع ترین مناطق است که دارای بیشترین نرخ رشد اقتصادی در دنیا محسوب می شود.

در سال ۲۰۰۵ شاهد افزایش ۴۱% را در حجم داد و ستد بین دو کشور ایران و مالزی بوده ایم و این نوید دهنده افزایش روابط دو جانبه بین دو کشور می باشد.


یک نظر دهید