وب‌سایت خبری تحلیلی سازمان مالی

گروه کانونی، مفهومی مهم در بازاریابی و تحقیقات بازار

گروه کانونی، مفهومی مهم در بازاریابی و تحقیقات بازار

پژوهش گروه کانونی یکی از روش‌هایی‌ست که در تحقیقات یا پژوهش بازار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و هر کس که در حوزه بازاریابی و بالاخص پژوهش و تحقیقات بازار فعال است با این مفهوم به خوبی آشنایی دارد (و یا باید آشنا شود). در این مقاله می خواهیم به بررسی این مفهوم بپردازیم؛ با اخبار اقتصادی سازمان مالی همراه باشید.

گروه کانونی
گروه کانونی

تعریف گروه کانونی (Focused Group)

همان طور که از عنوان مقاله پیداست، گروه کانونی مفهومی مهم در بازاریابی و تحقیقات بازار می باشد که بسیاری از فعالیت این حوزه آن را از جمله اصولی‌ترین روش‌ها برای شناسایی جامعه هدف می دانند. در تعریف گروه کانونی آمده است که:

طبق تعریف مرسوم، پژوهش گروه کانونی شیوه‌ای برای جمع آوری داده‌های کیفی است که افراد را در یک بحث گروهی غیررسمی (یا چندین بحث) پیرامون موضوعی خاص یا مجموعه‌ای از موضوعات وارد می‌کند.

نکته مهم اینکه در گروه های کانونی، همواره یک بحث گروهی شروع می شود که در یک یا چند زمینه، افراد با یکدیگر بحث و تبادل نظر می کنند. این یک یا چند زمینه بایستی به صورت ویژه بر روی آن تمرکز گردد و این موضوع یکی از نکته‌هایی‌ست که حتما باید در این روش پژوهش رعایت گردد.

در این بحث ها شما می توانید بسیار بهتر و بیشتر مخاطبان خود را از لحاظ های مختلفی شناسایی کرده و بتوانید اقدامات بعدی خود را در زمینه های مختلفی چون تبلیغات، برنامه ریزی و پیاده سازی کنید.

گروه کانونی
گروه کانونی

مزایا و معایب روش پژوهش گروه کانونی:

عمده روش های سنجش و تحقیقات بازار (و بازاریابی) دارای ایراداتی اجتناب ناپذیر است و روش پژوهش گروه کانونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله اصلی ترین معایب روش پژوهش گروه کانونی این است که در سوالاتی که طراحی میکنیم محدودیت داریم (تعداد آن ها محدود و مشخص می باشد). دیگر آنکه این روش درمحیطی معمولی انجام نمی شود. برای مثال یک کافه یا محل کارتان جایی متفاوت است نسبت به مکان و شرایطی که مخاطب قرار است در آن قرار بگیرد.

همچنین باید توجه داشت که هر کدام از افراد مورد پژوهش ممکن است که به شما پاسخ هایی کامل ندهند!

از جمله مزیت های این روش هم می توان به مواردی چون جالب بودن برای شرکت کنندگان پژوهش، مقرون به صرفگی، افزایش کیفیت داده‌ها توسط مشارکت‌کننده‌های گروهی و ارزیابی سریع میزان توافق یا اختلاف در مورد یک موضوع اشاره کرد.

شایان ذکر است که بسیاری از آژانس های تبلیغاتی واحدهایی مختص این نوع از پژوهش بازار دارند که می توان به این نوع از شرکت ها مراجعه نموده و به دنبال آن روش، تحقیقاتی جامع‌تری دست یابید.

منبع: http://www.malisazman.ir

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *