
دیروز دوشنبه مورخ ۱۶ اسفندماه، اتفاق دیگری در در صنعت خودروی ملی کشورمان رخ داد که هنوز یک روز از آن سپری نشده حواشی بسیاری را با خود به همراه داشته است. دیروز در همایشی که برگزار شد، در حضور رئیس مجلس و وزیر صنعت و نمایندگان مجلس شرکت سایپا از مدل جدید خود برای عرضه به بازار رونمایی کرد. این خودرو کوییک نام دارد و در کلاس ۴ به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو در دو مدل اتومات و دستی تولید شده و قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز چیزی در حدود ۳۵ میلیون تومان می باشد. در ادامه ای بخش از اخبار خودرو به معرفی کامل کوییک، خودروی جدید ملی خواهیم پرداخت.

به گزارش سازمان مالی این خودرو دارای استاندارد یورو ۴ بوده و قابلیت تبدیل به یورو ۵ را خواهد داشت. موتور کوییک ۱۵۰۰ سی سی است که در حقیقت همان موتور مورد استفاده برای تیبا و ساینا است و ۸۷ اسب بخار قدرت دارد که در واقع به نوعی می توان گفت موتور ارتقاء یافته و حجم خورده پراید به حساب می آید.

از دیگر قابلیت های این خودرو که میتوان بدان اشاره کرد این است که کوییک دارای قابلیت هایی همچون سیستم استارت دکمه ای، فرمان برقی، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ و مجهز به مسیر یاب و البته صندلی برقی چند حالته برای راننده است؛ اما خودروی کوییک از نمای جلو تفاوت چندانی بزرگی با ساینا ندارد و تغییرات سپر جلو در جهت اسپرت نشان دادن چهره خودرو اعمال شده اند.

اضافه شدن دو روف لاین و بچه گلگیرهای پلاستیکی در جهت همسو سازی کوییک با مد رایج بر بازار جهان خودرو برای ساخت هاچبک های کراس انجام شده است و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک سپر اسپرت و چراغ هایی هستیم که نسبت به خودروی تیبا هاچ بک، بسیار ظریف و حساب شده تر طراحی شده اند.

آنچه که در بیانیه سایپا مشخص شده است نام این خودرو با توجه به تلفظ راحت در فارسی و انگلیسی و هم نام با چند منطقه در کردستان و هرمزگان انتخاب شده است اما از طرفی هیچ گونه تناسبی بین نام های تیبا، ساینا و کوییک وجود ندارد؛ به خصوص می توان گفت کوییک اساسا چیزی نیست جز ساینا هاچ بک و نامگذاری یک خودروی هاچ بک با نامی متفاوت از مدل سدان؛ حتی در موارد عجیب خودرو سازان داخلی تا امروز سابقه نداشته است.