وب‌سایت خبری تحلیلی سازمان مالی

آشنایی با اولین پیشرانه ی دوگانه سوز

آشنایی با اولین پیشرانه ی دوگانه سوز

بسیاری از نفوس خودروهایی دارند که سوخت و گازوئیل مصرف می‌کنند و برای سوخت‌گیری باید به جایگاه پمپ بنزین رجعت کنند. ولی افرادی که از خودروهای دیزلی استعمال می‌کنند، برای سوخت‌گیری باید به كاشانه عرضه گازوئیل بروند. اما شاید در آجل این طور مبادا و با ظهور خودروهایی مجهز به پیشرانه RCCI، لازم باشد که به هر دو نشیم عرضه سوخت و گازوئیل و سوخت دیزل بازگشت کرد. با توجه به اضافه متزاید قیمت سوخت و پافشاری دولت‌ها بر تولید خودروهایی با آلایندگی کمتر، نیاز به پیدایش پیشرانه‌های اشتعال خارجی با راندمان بالاتر، کاملاً عاطفه حس می‌شود. این فصل باعث شد تا طرح پیشرانه مفهومی RCCI در دستور کار یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا قرار گیرد.  در ادامه در مطلب اخبار خودرو در مورد آشنایی با اولین پیشرانه ی دوگانه سوز بیشتر می گوییم.

آشنایی با اولین پیشرانه ی دوگانه سوز

پیشرانه حریق تراکمی واکنش‌‏پذیر (Reactivity Controlled Compression Ignition) یک خودرو مفهومی است که در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون عمارت یافت و در حال حاضر تنها در مدل آزمایشگاهی وجود دارد. اما شاید در آتی شاهد به ثمر رسیدن این فناوری و ظهور خودروهایی مجهز به این پیشرانه باشیم.

پیشرانه‌

پیشرانه RCCI می‌تواند تا ۶۰ درصد ثمر حرارتی واسپاری دهد؛ این بدان معنی است که پیشرانه ۶۰ درصد از سوخت خود را به قدرت مستحیل مسخ می‌کند. چنین كمی برای بازده‌ حرارتی پیشرانه در تطبیق با خودروهای متوسط، یک جهش عظیم به شمار می‌رود. این مدل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بهتر از معدل پیشرانه‌های دیزلی است. برای پیشرانه‌ بنزینی، پیشرانه مورد استفاده در خودروی تویوتا پریوس دارای ۴۲ درصد حاصل حرارتی است، در حالی که پیشرانه مرسدس AMG F1 به ۵۰ درصد می‌رسد. اکثر پیشرانه‌های بنزینی دارای بازدهی حرارتی در محدوده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد هستند.

آشنایی با اولین پیشرانه ی دوگانه سوز

برای ایفا به جریان انداختن این کار، پیشرانه RCCI از دو نوع سوخت كاربرد می‌کند. بدین سبب از سوخت با ضریب واکنش‌پذیری کم آمخته بنزین و سوخت با ضریب واکنش فرازین مالوف گازوئیل استفاده خواهد شد. یقیناً این‌ها سوخت‌های رایجی هستند و می‌توان از سوخت‌های دیگر نیز بهره برد. واکنش‌پذیری در ظاهر اصل همان آرزو به سوخت است.

تویوتا پریوس

روش کار پیشرانه RCCI با کمی مستحیل مسخ در فرآیند احتراق همنشین است. اخت یک پیشرانه بنزینی استاندارد، مخلوطی از هوا و سوخت به داخل اتاق سوزانیدن اسپری می‌شود. این موافقت از طریق تنقیه درگاهی (تزریق سوخت داخل منیفولد ورودی) در طول سیکل ورودیه می‌افتد؛ سیکل حق الورود زمانی است که پیستون از نقطه مرگ زیر در سیلندر به سمت بالا حرکت می‌کند. در حال حاضر این ایضاح کمی طرفه به نظر می‌رسد، اما فرآیند آتش گرفتن در پیشرانه RCCI کمی‌ پیشرفته‌تر و منحصربفردتر می‌شود.

در طی ثمر تراکم، انژکتور به طور پیچاپیچ قاطی سوخت دیزل را به درون صندوق آتش گرفتن می‌پاشد تا ترکیبی از بنزین، گازوئیل و هوا ایجاد شود. هنگامی که پیستون به نقطه مرگ بالا نزدیک می‌شود، سوخت دیزل بیش‌تری به ناسره و سره در حال تراکم اضافه خواهد شتا تا باعث ازدیاد سوزانیدن شود. این شعله سرد نامیده می‌شود، زیرا دمای آن نسبت به برخی مدل‌ها خیلی گرم نیست. سوختن مخلوط تقطیرشده نفت و گازوئیل در داخل سیلندر بقیه می‌یابد و تقطیرشده نفت رسوب نخاله آثار یار و دشمن با هوا به خوبی محترق می‌شود.

آشنایی با اولین پیشرانه ی دوگانه سوز

نتیجه این فرآیند، سوختن بهتر ممزوج سوخت و هوا است که باعث کاهش كثافت نیز خواهد شد. نمونه و غیراستاندارد گستردن گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌هایی نظیر ناکس (NOx) و گازهای خروجی ناشی از حریق گازوئیل، درپیشرانه RCCI اضافه کم است. چنین خاصیت آن را به پیشرانه‌ای ارزان برای کاهش گناه آغشتگی و سازواری با محیط زیست مستحیل مسخ می‌کند.

در حالی که پیشرانه RCCI دارای مزایای مازاد یدكی از نظر ازدیاد ثمر حرارتی و کاهش آلایندگی است، اما اشکالاتی نیز دارد. بزرگ‌ترین عیب این پیشرانه، نیاز به اسلوب سوخت‌رسانی چندگانه و جداجدا است. این به معنای خطوط محول و مخازن سوخت جداگانه خواهد بود و طبیعتا حجم بیش‌تری در سواری اشغال می‌کند و نیاز به دو بار پر کردن باک نیز دارد (یک بار بنزین و یک بار گازوئیل).در حال حاضر پیشرانه RCCI در میزان آزمایشگاهی و دفعه مفهومی قرار دارد؛ اما کارشناسان با توجه به مزایای آن برای کاهش كثافت و افزودن حاصل حرارتی، امیدوارند که در آتیه نزدیک به ثمر عملیاتی نیز برسد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *