وب‌سایت خبری تحلیلی سازمان مالی

نگاهی به نسل جدید بی ام و X4

نگاهی به نسل جدید بی ام و X4

در سال‌های اخیر تقاضای بالا در خریدوفروش خودروهای با اوج بالای شاسی، منجر به خلق مدل‌های گوناگون و گاهی عجیب شده است. دو دهه‌ی پیش، صنعت خودروسازی مدعی انوع سدان‌ها، کوپه‌ها، هاچ‌بک‌ها، وانت پیکاپ‌ها و چند مدل شاسی‌بلند مبارز بود اما امروز اثاث فرق کرده است. شاسی‌بلندهای سنتی، خستگی ناپذیر :نستوه و ارزان مسیرهای آف‌رود به كالا اقسام کراس‌اور، کوپه و حتی ترکیب چند مدل استحاله شده‌اند. در ادامه در مطلب اخبار خودرو در مورد نگاهی به نسل جدید بی ام و X4  بیشتر می گوییم.

نگاهی به نسل جدید بی ام و X4

مقامات بی‌ام‌و در پاسخ به محصولات رقبای اروپایی خود، سال ۲۰۱۴ مدلی جدید در خانواده‌ی سری X رونمایی کردند. X4 تا حدودی در کلاس مدل‌هایی چون مرسدس‌بنز GLC کوپه، پورشه ماکان و حتی رنجرور ایوک قرار می‌گیرد اما می‌توان این مدل را یک خودروی کراس‌اور-شاسی‌بلند-کوپه نیز تاویل کرد. X4 که در خانواده‌ی پرافتخار بی‌ام‌و عضوی از کلاس ویژه و عام یگانه «کوپه‌ی چابک اسپرت» سایز میانه (SAC) این برند لحاظ می‌شود، در نسل اول نزدیک به ۲۰۰ هزار عضو فروش داشته است. مانند نسل گذشته‌ی X5، این مدل نیز عمر کوتاهی داشت تا فقط پس از ۴ سال تولید، نسل دوم آن عرضه شود. در این مطلب قصد داریم تا نسل دوم بی‌ام‌و X4 را دقت کنیم؛ با زومیت مصاحب باشید.

پلتفرم CLAR؛ اساس X3 و حالا X4

نسل دوم بی‌ام‌و X4 از پلتفرم جدیدترین مدل X3 نامیده معین به CLAR كاربرد می‌کند که بدین لحاظ تكثیر و كاهش سطح ها جوانب آن آشكار است. در برابری با نسل اول، X4 جدید در طول، پهنا، بالا و فاصله‌ی محورها به‌ترتیب ۸۱، ۳۷، ۳ و ۵۴ میلی‌متر سطوح بزرگ‌تری دارد. فاصله‌ی بیشتر بین دو محور به ۲۷ میلی‌متر فضای اكثر پا برای سرنشینان و بالا کمتر به موتور اسپرت کمک کرده است.

 Back end has the biggest redesign from outgoing model

كاردان جنبه ها بزرگ‌تر، X4 جدید در متشتت ۵۰ کیلوگرم از نسل اول سبک‌تر شده است. جمع بر پلتفرم، شاسی و قطعات اصلی در X4 و X3 یکسان بوده اما تنظیمات قوای فنی در X4 به‌منظور خلق موتور هیجان‌انگیزتر مگر دیگر است. شاید بتوان X4 را در اصل همان X3 با شیب سقف پس از ستون B تعبیر کرد که در این‌صورت فضای سر سرنشینان و بسته عقب قربانی وصله زینت و ظاهر اسپرت خودرو شده است؛ با این‌حال بین کارشناسان در زیبا بودن طراحی X4 موافقت نظر وجود ندارد.

کابین و فضای داخلی

فضای اندرونی X4 جدید در برابری با نسل اول جهش فره داشته است؛ با تمكین از دستور نسل جدید X3، در این مدل نیز متریال باکیفیت کابین جلب توجه می‌کند. صندلی‌های اسپرت، چرم ورناسکا و رنگ جدید قرمز تاکورا در کنار روکش سیاه رنگ و دوخت‌های قرمز یا آبی بخشی از ویژگی‎های کابین X4 جدید هستند. آشیان راننده با نصب شدن قضیه اسپرت در مدل‌های آینده، خواستنی‌تر هم خواهد شد. نمایشگر ۱۰.۳ اینچ نظام سامانه داده ها و بازی (نسخه ۶ نظام سامانه iDrive) به‌همراه راهیاب ماهواره‌ای و سقف پانورامیک به‌صورتر استاندارد عرضه می‌شوند. با اندرز آپشن‌هایی چون نمایش معلومات فنی روی شیشه (HUD) با ۷۵ درصد عرض بیشتر، دستگاه تهویه‌ی هژیر و بد سه‌گانه، سردکن صندلی، نورپردازی، آفتاب‌گیر، رابط اپل کارپلی و وای-فای هات‌اسپات با مدافعه حداکثر ۱۰ دستگاه، کابین X4 حدساً مجهز می‌شود.

 Interior is packed with latest gadgets and tech

پیشرانه و قوای فنی

X4 جدید در رسته آمریکا در دو تیپ xDrive30i و M40i با پیشرانه‌ی متفاوت وضع می‌شود. تیپ xDrive30i با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ، ۲۴۸ اسب بخار قدرت، ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور و تیپ M40i با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری توربوشارژ، ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تشكیل می‌شود. هر دو مدل از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF و نظام سامانه تمام چرخ محرک xDrive بی‌ام‌و استعمال می‌کنند. بر اساس دانسته ها درج شده در وب‌سایت رسمی بی‌ام‎و تیپ ۳ لیتری در زمان ۴.۶ آن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این زمان دقیقاً برابر عملکرد X3 تیپ M40i در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ است. نسل جدید X4 سوق و میدان معامله غرب در چهار تیپ یكسان عرضه خواهد شد که مدل M40d با پیشرانه‌ی ۳۲۶ اسب بخاری، پیشاهنگ خواهد بود.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *