وب‌سایت خبری تحلیلی سازمان مالی

بخشی از تاریخ اصفهان

بخشی از تاریخ اصفهان

در زمانی که قصد دارید به شهر اصفهان سفر کنید و از مکان های تاریخی آن لذت ببرید بد نیست که در مورد تاریخ گذشته بر این سرزمین نیز اطلاعاتی داشته باشید. اگر دوست دارید که در مورد اخبار گردشگری این شهر بدانید باید اول از همه از تاریخ زیبای این شهر به یاد ماندنی اطلاع داشته باشید. در ادامه در مورد بخشی از تاریخ اصفهان بیشتر خواهیم گفت.

از اهالی دارالخلافه بعضی در نزد برتر جاه محمودخان کلانتر، شاکی شدند از این که قسمت ای جاهای شهر را کثیف در آن هنگام احتمالاً کسیف نشانه می شده است نگاه می دارند و سبب ناخوشی در میان خلق می شود، لهذا یادشده از ریکاها التزام دریافت کرده و همه کوچه ها و معابر را به آنها دسته به گروه شاخه کرده که دو روز به دو روز کوچه ها را پاک و مبرا نمایند .

گذشته ی اصفهان
چندی پیش از این امنای دولت علیه در این باب نظام خوب گذاشته بودند ، چون که کل اطبای روز زمین فهمیده اند که سبب ناخوشی در هر جا کثافت کوچه ها و بدبویی هوای آنجاهاست و این جای داره به جهت خلق نفع بسیاری دارد و کلانتر در این باب منتهای سعی و کوشش را دارد که آنچه ممکنش باشد شهر را پاک و پاکیزه تماشا بدارد که خدای ناخواسته انسان ناخوش نشوند.

گذشته ی اصفهان
شهر اصفهان از نظر آبادی و صنعت و هنر در مرکز فلات ایران بابت کلیه کسانی که به ایران ازدحام می‌آوردند مورد توجه بود تیمور زمانی که در خراسان بود وابسته یک نوع آفت شد که پزشکان تشخیص دادند که این صدمه در بخاطر گرمی منش است و تنها آبلیموی شیراز است که رفع این زیان را می‌کند.

تاریخ اصفهان
تیمور از این جهت نامه‌ای به شاه فاتح از آل مظفر فرستاد و از او تقاضا کرد که چندین ظرف بزرگ تر آبلیموی شیراز به سرعت به خراسان بفرستد. شاه فاتح در جواب تیمور نوشت: «من دکان دوافروشی ندارم که تو مرا تحقیر می‌کنی و تفكر می‌کنی که از نسل چنگیز هستی و من راجع به تو آبلیمو بفرستم. این کار تفكر باطلی است.
بیشتر مردم این تیره خوش كیش می‌باشند و شماری آذرپرست نیز در میانشان زندگی می‌کنند . نیاکان آنان آرایی‌نژاد بوده‌اند ، که در گذشته‌های دور از دامنه‌ی کوهستان قفقاز تردد کرده به سوی ایران و هندوستان ، از جمله استان اصفهان آورده شده‌اند .

تاریخ اصفهان
بعضی از پژوهشگران بر این باورند که نسبت این تیره به منوچهر ، پادشاه پیشدادی ایران زمین می‌رسد و آداب این مردم ، بین سده‌های ۸ و ۱۴، برملا و توسعه یافته است . با این حال بایستی گفت که این قبیله در گذر وقت با مردمانی ، چون عرب ، ترک، مغول تبار، … جماع کرده و نسب خالصی ندارند ، ولی ایرانیانی که به مراسم زرتشتی مانده‌اند ، از این آلایش به دور بوده‌اند .

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *