وب‌سایت خبری تحلیلی سازمان مالی

نکات مهم در مورد خودروهای الکتریکی

نکات مهم در مورد خودروهای الکتریکی

برای اکثر مصرف‌کنندگان خودرو الکتریکی هنوزهم جزو خودروهای آجل هستند. بااین‌حال به‌دلیل عرضه‌ی زودهنگام برخی مدل‌های برقی در سال‌های آینده، این خودروها بیش از هر زمانی خود را به شادخواری گذران عموم مردم نزدیک کرده‌اند. کسانی که به‌دلایلی از خرید اسباب نقلیه پلاگین هیبرید دوری می‌کنند، اغلب تصورات كهن و كژی درباره‌ی این سبک خاص از خودروها دارند. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به دَه تصور غلط رایج عموم مردم درباره‌ی خودروهای الکتریکی بیندازیم. در ادامه در مطلب اخبار فناوری در مورد نکات مهم در مورد خودروهای الکتریکی بیشتر صحبت می کنیم.

نکات مهم در مورد خودروهای الکتریکی

خودروی الکتریکی/EV

ماشین الکتریکی شعاع حرکتی کافی ندارد و با آن نمی‌توان درازی ضلع بزرگ تر دیرش تمام سیاحت کرد به‌گفته‌ی حكمرانی حمل‌ونقل ایالات متحده‌ی آمریکا، مردم این کشور به‌طور معدل ​۶۴ کیلومتر در روز رانندگی می‌کنند. حتی خودروهای برقی با کمترین شعاع حرکتی نیز می‌توانند پیش از نیاز به شارژ مجدد، مسافتی درحدود مضاعف ۶۴ کیلومتر را طی کنند. در میان خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه، نیسان لیف می‌تواند به‌طور معدل ​​۲۴۱ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند. این درحالی‌ است که شورولت بولت شعاع حرکتی حدودی ۳۸۳کیلومتری و نسخه‌ی تمام‌برقی هیوندای کنا شعاع حرکتی حدودی ۴۱۵کیلومتری دارد.

Tesla Model S

کسانی که می‌خواهند هزینه‌ی بیشتری برای خرید موتور الکتریکی بپردازند، نسخه‌ی گران‌تر تسلا مدل ۳ را می‌توانند بخرند که شعاع حرکتی حدودی ۵۰۰کیلومتری دارد. البته شعاع حرکتی تسلا مدل اس حدود ۵۴۰ کیلومتر است و تسلا ادعا می‌کند رودستر جدید این شرکت که تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار می‌شود، با یک‌بار شارژ خواهد توانست مسافتی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند.

درحقیقت، خودروهای الکتریکی به‌طور کلی سریع‌تر از همتایان پیشرانه‌ بنزینی‌شان هستند. به این دلیل که موتور الکتریکی این خودروها به‌طور آنی گشتاور دردسترس را کامل تولید می‌کند. وقتی راننده اتومبیل برقی بر پدال گاز فشار می‌آورد، دگرسانی سرعت از حالت سکون به سرعت ثانویه تقریبا به‌سرعت شروع می‌شود. درواقع، نسخه‌ی پیشرفته‌ی تسلا مدل اس هنگامی‌که در حالت حداکثر توان قرار بگیرد، یکی از خودروهای سریع‌ تولیدشده‌ی جهان است و در ۲.۵ لمحه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت می‌تواند دست یابد.

 گران‌قیمت هستند

در سال‌های آتی، هزینه‌های قوه آكومولاتور به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما هم‌اکنون اکثر خودروهای برقی قیمت گران‌تری در‌مقایسه‌با مدل‌های مانند بنزینی دارند. باوجوداین، اکثر آن‌ها همچنان واجدشرایط دریافت منزلت مالیاتی فدرال هستند که کمک می‌کند قیمت ارازن‌تری داشته باشند. یکی از استثنائاهای این شرایط ویژه مدل‌های مشتهر تسلا است که در سال ۲۰۱۸، به ته محدوده‌ی مجاز طرح دولت فدرال رسیدند و وزن پایگاه محصولات آن‌ها از دویست‌هزار دستگاه بیشتر شد.

نکات مهم در مورد خودروهای الکتریکی

حتماً خودروهای تسلا که تا اواسط سال ۲۰۱۹ فروخته خواهند شد، هنوز از احترام کمکی ۳۷۵۰دلاری دولت فدرال استفاده خواهند کرد. گفتنی است این کمک پس‌ازآن به ۱۸۷۵ دلار کاهش می‌یابد و تا اواخر سال ۲۰۱۹، کامل حذف می‌شود. افزون‌براین، جنرال موتورز نیز به شمارگان دویست‌هزار اسباب می‌رسد و یارانه‌های دریافتی آن تا انتهای سال ۲۰۱۹ به‌تدریج کاهش می‌یابد.

البته، چند ایالت یارانه‌ی مخصوص برای خریداران ماشین برقی نمودن می‌دهند. برای مثال در کلرادو، دولت فدرال پنج‌هزار دلار یارانه به خریداران ماشین برقی می‌دهد. همچنین، ساکنان کالیفرنیا می‌توانند از آرامش نقدی بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار (بسته به فایده شخص) استفاده کنند.

نیسان لیف

اگر قصد دارید سواری برقی بخرید؛ اما ازباب مالی در تنگی قرار دارید، به مدل‌های دست‌دوم و کارکرده نیز می‌توانید فکر کنید. این روزها مدل‌های کارکرده قیمت نسبتا ارزانی دارند و به‌دلیل تقاضای کم و تخفیف‌های مالیاتی دولت فدرال تا ۷۵۰۰ دلار برای خریداران به‌صرفه هستند. همچنین، مدل‌های دست‌دوم کارکرد کمتری درمقایسه‌با حد معمول دارند و کمتر دچار كهنگی می‌شوند.

خودروهای الکتریکی ایمن نیستند

ازآنجاکه خودروهای الکتریکی عموما با تعداد نسخه چاپ کمتری خلق می‌شوند، اداره‌ی ملی ثقه ترافیک و بزرگ‌راه‌های آمریکا (NHTSA) و مؤسسه‌ی بیمه‌ی خاطرجمعی بزرگ‌راه آن‌ها را آزمایش نمی‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها هرجا آروین می‌شوند، به‌طور کلی نمرات درخورتوجهی دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، شورولت بولت توانست پنج هنرپیشه برای محافظت از سرنشینان از NHTSA بگیرد و تسلا مدل ۳ و تسلا مدل ایکس نیز چنین نمراتی گرفتن کرده‌اند. برازنده ذکر است تسلا مدل اس هنوز آروین نشده است.

تسلا مدل ۳ Tesla

باتوجه‌به نگرانی‌های جسم درباره‌ی باتری‌های ماشین برقی مالوف ظن جوشش یا آتش‌سوزی، باید زل زده بیشتری این تئوری را مداقه کرد. به‌نظر می‌رسد این نگرانی‌ها تاحدودی اغراق‌آمیز هستند؛ زیرا مطالعات اخیر NHTSA درباره‌ی این تم نشان می‌دهد افزونی و شدت آتش‌سوزی و جوشش نظام سامانه باتری لیتیوم‌یون، مقایسه‌شدنی یا شاید کمی کمتر از مدل‌های بنزینی یا دیزلی است.

موتورهای الکتریکی ۷۵درصد كارمایه حال شیمیایی را از باتری‌ها به چرخ‌ها محول می‌دهند. این معیار در‌مقایسه‌با موتورهای سوزانیدن اندرونی (ICE) اضافه درخورتوجه است؛ چراکه فقط ۲۰درصد انرژی ذخیره‌شده در بنزین را به کار تبدل می‌کنند. علاوه‌براین، خودروهای برقی گاز برون داد و درون داد آلاینده‌ی مستقیمی خلق نمی‌کنند. بااین‌حال، بعضی افراد دلیل می‌کنند خودروهای برقی به‌طور غیرمستقیم جوّ زمین را آلوده می‌کنند؛ زیرا آن‌ها ازطریق نیروگاه‌هایی به آلوده‌‌کردن محیط‌زیست مشغول‌اند که برق لازم برای شارژ انباره را آماده می‌کنند.

نکات مهم در مورد خودروهای الکتریکی

لوپ تسلا مدل ایکس ایلان ماسک

خودروهای برقی در ایالت‌هایی آشنا کالیفرنیا و نیویورک و شمال‌غربی اقیانوس آرام که منابع انرژی تجدیدپذیر بسیار وسیع و كم عرض ارشد هستند، کمتر جوّ را چرك آلود می‌کنند. این خودروها در ایالت‌های مرکزی آمریکا آمخته کلرادو و کانزاس و میسوری به‌دلیل وفاق بیشتر به سوخت‌های فسیلی برای پیدایش برق، اغلب در كثافت محیط‌زیست نقش دارند. در مطالعه‌ی Union of Concerned Scientists زاده غمناك شد خودروهای برقی به‌طور کلی سهم کمتری درمقایسه‌با ادوات نقلیه‌ی دروازه بارگاه در پلیدی محیط‌زیست تمام بلوكها ایالات متحده‌ی آمریکا دارند.

باتوجه‌به قیمت کنونی بنزین، رانندگی با خودرو الکتریکی چندان به‌صرفه نیست حتی با وجود هزینه‌ی بیش مفت بنزین، هم معاوضه كردن و معامله كردن و كاربرد از سواری برقی مقرون‌به‌صرفه است. به‌عنوان مثال، آژانس محارست از محیط‌زیست (EPA) می‌گوید هیوندای یونیک (Ioniq) برقی با طی‌کردن مسافتی حدود ۲۴هزار کیلومتر در سال، به موجب نرخ میانگین برق برای مالک خود فقط پانصد دلار بورس دربر خواهد داشت. اگر این مبلغ را برای پنج سال درنظر بگیریم (۲۵۰۰ دلار)، هم زیاد کمتر از مبلغ به تقریب ۵۰۰۰دلاری برای هزینه‌های سوخت اتومبیل بنزینی در دوره‌ی تالی می‌شود.

نگه‌داری خودروهای الکتریکی هزینه‌بر است

خودروهای برقی هزینه‌های مرمت و نگه‌داری کمتری درمقایسه‌با مدل‌های سوختن خارجی دارند. خودرو برقی به تبدیل منظم روغن و تنظیم خودرو حاجتمند ندارد و قطعات متحرک اضافه کمتری در آن‌ها كاربرد می‌شود که درنهایت، باعث کاهش دریدگی و تلفات و نیاز به تعویض قطعات خواهد شد. خودروهای برقی از جعبه‌دنده‌ی تک‌سرعته استعمال می‌کنند و به شمع، سوپاپ، مخزن سوخت، صداخفه‌کن، دلکو، کویل، میل‌بادامک، کلاچ، استارت، تسمه‌تایم، مبدل کاتالیزوری و خروجی اگزوز تنگ دست ندارند. بنابراین، قطعات تعویضی و تعمیری افزون کمتری دارند و به ترمیم و نگه‌داری نیز کمتر احتیاج خواهند داشت.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *