وب‌سایت خبری تحلیلی سازمان مالی

اجزای سیستم جلوبندی خودرو

سیستم جلوبندی خودرو به صورت گرافیکی

جلوبندی خودرو را می‌توان به دو بخش اصلی جلوبندی و فرمان تقسیم کرد. در قسمت اول این مقاله در مورد رام، میل موجگیر، طبق، سگ دست و سیبک‌ها که اجزای فرمان سیستم جلوبندی هستند صحبت کردیم و مفاهیم ابتدایی سیسم تعلیق و جلوبندی را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به بررسی سیستم کمک و فنر، سیستم فرمان و اکسل‌ها خواهیم پرداخت.

فنر

فنر در تمامی وسایل مکانیکی و از جمله خودرو به‌عنوان عضوی برای انتقال و کاهش نوسانات ناشی از حرکت استفاده می‌شود. در جلوبندی، فنر خودرو وظیفه دارد تا علاوه‌ بر ایجاد تعادل در تقسیم وزن خودرو، مانع از انتقال ضربات و نوسانات ناشی از حرکت در ناهمواری‌ها به داخل اتاق خودرو شود.

اما وجود فنر، چه فنر لول و چه فنر تخت به تنهایی کمکی نمی‌کند چرا که نوسانات در طول فنر حرکت می‌کنند و اگر فنر بخواهد به تنهایی آن را دفع کند برای هر سیکل از نوسان، چندین سیکل رفت و برگشتی نیاز است تا نیروی تولید شده در طول این رفت و برگشت‌ها میرا شود. این مساله یعنی اگر تنها از فنر برای دفع نیرو استفاده شود، به ازای هر بار افتادن در چاله، خودرو چندین بار بالا و پایین می‌رود تا نیروی تولید شده توسط فنر کاهش یابد و از آنجا که سطح مسیر همیشه ناهوار است، نوسانات رفت و برگشتی فنر تا ابد ادامه خواهد داشت! به همین منظور برای تسریع در فرآیند میراسازی نیروها، از وسیله‌ای به نام کمک فنر استفاده می‌شود.

کمک فنر

همانطور که گفتیم، کمک فنر وظیفه کنترل و کاهش نوسانات فنرها را بر عهده دارد. کمک فنر وسیله‌ای مکانیکی و به شکل سیلندر و پیستون است که عموما در وسط یا زیر فنر نصب می‌شود. ساختار کمک فنر را به زمان ساده می‌‎توان به‌‎صورت یک سیلندر و پیستونی که کف پیستون آن پر از سوراخ‌های ریز است تمثیل کرد که حجم درون پیستون از روغن و هوا پر شده است.

وقتی خودرو در چاله می‌افتد یا به هر دلیلی دچار نوسان می‌شود، بازی روغن و هوا در این سیلندر و پیستون بسته باعث کاهش و میرا شدن انرژی می‌شود. کمک فنرها معمولا برپایه روغن و سیستم هیدرولیک، گازی و بادی، تلسکوپی، هیدرواستاتیکی و اهرمی هستند که البته در خودروهای رایج سواری موجود در بازار عموما از سیستم هیدرولیکی روغن استفاده می‌شود.

جعبه و میل فرمان

سیستم فرمان از غربیلکی که در مقابل راننده قرار داده شده شروع می‌شود و در انتهای چرخ پایان می‌یابد. وقتی راننده غربیلک را می‌چرخاند، میل فرمان که یک میله متصل به غربیلک است به صورت چرخشی شروع به حرکت می‌کند و با تکان دادن ریل نصب شده در جعبه فرمان، مسیر حرکت چرخ‌ها را عوض می‌کند.

اما جعبه فرمان در حقیقت یک وسیله برای افزایش دادن گشتاور چرخشی است. راننده هرچقدر هم که به غربیلک نیرو وارد کند باز هم نمی‌تواند به وزن خودرو در حالت ایستاده غلبه کند و چرخ‌ها را بچرخاند بنابراین باید وسیله‌ای در میان باشد که بتواند نیروی وارد شده را افزایش دهد. جعبه فرمان به جز تبدیل نیروی چرخشی به نیروی خطی، در جعبه فرمان هیدرولیک با استفاده از فشار روغن، فرمان دادن را آسان می‌کند. در خودروهایی که به سیستم فرمان هیدرولیک مجهز هستند، پمپ هیدرولیک به این فرآیند کمک می‌کند و گشتاور فرمان را افزایش می‌دهد.

اکسل

اکسل یا همان محور، یک قطعه ثابت است که در امتداد چرخ‌ها نصب می‌شود و حرکت آزادانه چرخ‌ها را در محورشان کنترل می‌کند. اکسل در ظاهر کاربرد چندانی ندارد اما اگر آن را از سیستم جلوبندی خودرو حذف کنیم باعث می‌شود تا مکانیزم فرمان، انتقال قدرت، دمپ نیروهای وارده و بسیاری موارد دیگر دچار مشکل شود. اکسل‌ها عموما به دو دسته کلی صلب و مستقل تقسیم می‌شوند که هر کدام محاسن و معایب خود را دارند. سیستم صلب به صورت یک تکه نصب می‌شود و هر دو چرخ یک محور را با هم مدیریت می‌کند اما اکسل مسلقل برای هر چرخ به صورت جداگانه نصب می‌شود و عملکردش بر روی چرخ‌های دیگر تاثیری ندارد. از محاسن اکسل یک تکه می‌توان به توانایی تحمل بار بالا اشاره کرد اما استفاده از این نوع اکسل برای خودروهای سواری چندان مورد پسند نیز چرا که نسبت به اکسل مستقل خشک‌تر است و در پستی و بلندی‌ها می‌کوبد. بخشی از ضربات وارده به اکسل با بوش ضربه گیر اکسل کنترل می‌شود.

لوازم جلوبندی اصل را چگونه تشخیص دهیم؟

لوازم جلوبندی خودرو عمدتا قطعاتی هستند که امکان تشخیص مدل‌های اصلی و مدل‌های غیر اصلی آن‌ها از روی ظاهر وجود ندارد و به همین دلیل باید این قطعه را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.

برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات یدکی پراید، قطعات پژو و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی وبسایت مراجعه کنید.

منبع مقاله :

اجزای سیستم جلوبندی خودرو

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *